Comunicats de Premsa

Comunicat - 18 de novembre 2020

Presentació d’“Escons 1 d’Octubre”, el primer lobby electoral per la República

Neix “Escons 1 d’Octubre”, el primer lobby electoral per activar la República Catalana en la propera legislatura. Amb un funcionament digital, en un moment en què la visualització de la força de l’independentisme al carrer està fortament limitada per la pandèmia, “Escons 1 d’Octubre” vol mostrar als partits que el suport popular a la República Catalana continua sent majoritari i que l’aposta per un “govern efectiu”, que es limiti com fins ara a gestionar l’autonomia, és inacceptable.

Escons 1 d’Octubre és un moviment transversal que vol aglutinar els votants que van confiar els seus vots en els partits independentistes i que han vist com aquests no han complert el mandat de l’1 d’Octubre. L’independentisme ha perdut la capacitat de fer-se visible al carrer per causa de la pandèmia i veu com els partits prioritzen les lluites de poder, de diversa mena, a l’objectiu de proclamar una República Catalana en els propers anys. En aquest context, un grup de persones amb curiositat política, però desvinculades de tots els partits, han iniciat una campanya per aprofitar les eleccions del 14 de febrer i posar al centre del debat la necessitat d’activar la República Catalana en la propera legislatura.

Segons “Escons 1 d’Octubre”, el moment actual provoca que els mitjans i els partits tinguin una percepció de l’independentisme desvirtuada. La pandèmia penalitza el moviment independentista que surt de manera limitada al carrer. En canvi, la repressió és inalterable. Ni les pandèmies, ni els governs, ni les promeses de diàleg (no de negociació) fan que s’aturi l’“alliçonament” espanyol contra la minoria nacional catalana. En aquesta situació gens favorable per als independentistes, els partits polítics estan molt més receptius a la repressió que no pas a la voluntat i a la pressió popular. A més, el moviment “Escons 1 d’Octubre” creu que els partits tenen la certesa que els ciutadans acabaran votant els partits sobiranistes com a mal menor. Per aquestes raons, els partits cerquen consolidar un nou discurs independentista que els encaixi en la realitat autonòmica postreferèndum. El famós “peix al cove” s’ha transformat en el “govern efectiu”, encara que no hi hagi cap mostra que serveixi per res.

Es proposa així “Escons 1 d’Octubre” com una acció transversal per recuperar la iniciativa i donar visibilitat a la força de l’independentisme just abans de les eleccions autonòmiques; unes eleccions que seran clau per implementar la República en el moment de màxima debilitat de l'estat. El moviment “Escons 1 d’Octubre” no neix de cap partit ni cap militant, tampoc no és un partit polític. La iniciativa vol esdevenir un grup de pressió o lobby electoral, en què els membres subscrits es comprometin a votar només entre alguna de les opcions que s’adhereixin al moviment “Escons 1 d’Octubre” (tinguin o no representació parlamentària). Els partits que s’hi adhereixin accepten de promoure la desconnexió de la República Catalana en la propera legislatura, tot invocant la Independència com a remei per la minoria nacional catalana (Remedial Self-Determination), ara a Catalunya i, en un futur pròxim, a altres territoris dels Països Catalans. En definitiva, aquesta iniciativa vol aconseguir un suport social prou gran (si es transformés en escons) que pugui garantir que cap partit governi sense implementar la República.

Moviment “Escons 1 d’Octubre”